GNP Guia Naghi & Partners The Legal 500 – The Clients Guide to Law Firms
23454
post-template-default,single,single-post,postid-23454,single-format-standard,theme-stockholm,qode-social-login-1.1.3,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-1.1,woocommerce-no-js,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,side_area_over_content,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Bianca Cernitoiu – Noi tendințe la nivel European privind dreptul la reparație a bunurilor (în contextul Pactului Verde European)

La finalul anului 2019, Comisia Europeană a lansat Pactul Verde European, un pachet de inițiative politice și reglementări care are ca obiectiv atingerea neutralității climatice de către Europa până în anul 2050. De atunci, o serie de inițiative legislative au fost promovate la nivel European, menite să sprijine Europa în tranziția verde către net-zero.

Cu titlu de exemplu, în martie 2022, a fost aprobată o propunere de Regulament EU de instituire a unui cadru pentru stabilirea cerințelor în materie de proiectare ecologică pentru produsele sustenabile. Acest Regulament EU va avea ca obiectiv general stabilirea unui cadru privind cerințele în materie de proiectare ecologică pentru grupuri specifice de produse, în vederea îmbunătățirii semnificative a caracterului lor circular, durabilității și performanței energetice încă din stadiul de producție.

Tot în martie 2022, Comisia Europeană a publicat o propunere de Directivă în ceea ce privește consolidarea rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi printr-o mai bună protecție împotriva practicilor neloiale și o mai bună informare, având ca scop principal să asigure consumatorilor informații suficiente și corespunzătoare cu privire la durabilitatea și capacitatea de reparare a produselor înainte de finalizarea procesului de achiziție.

În completarea acestora, în martie 2023, Comisia Europeană adoptat o propunerea de Directivă privind normele comune de promovare a reparării bunurilor, aceasta fiind și tema prezentului articol. Această propunere de Directivă vine să completeze celelalte 2 inițiative legislative menționate anterior și împreună cu acestea stabilesc un cadru normativ clar conturat, cu obligații specifice pe întregul ciclu de viață al unui produs, din faza de producție, la faza de achiziție și în etapa post-vânzare.

O nouă obligație de reparație în sarcina producătorilor, pentru anumite tipuri de produse

Obiectivul propunerii de Directivă este ca la cererea consumatorilor, cu titlu gratuit sau contra unui preț sau altă contraprestație, producătorul să repare acele bunurile pentru care și în măsura în care cerințele de reparabilitate sunt prevăzute de actele juridice ale Uniunii, astfel cum sunt enumerate în Anexa II la propunerea de Directivă.

Prin urmare, nu toate produsele sunt vizate de această nouă obligație. În concret, printre bunurile pentru care există în prezent cerințe de reparabilitate se numără mașinile de spălat rufe de uz casnic, mașinile de spălat vase de uz casnic, aparatele frigorifice, aspiratoarele, sistemele de stocare a datelor. Telefoanele mobile și tabletele vor fi și ele incluse în curând în această listă. Ca regulă, producătorul va avea obligația de a repara bunurile timp de 5-10 ani de la cumpărare, în funcție de tipul de produs.

Producătorul va avea libertatea de a subcontracta reparația pentru a-și îndeplini obligația. În plus, această obligație nu se aplica atunci când repararea este imposibilă.

Producătorii vor avea și obligația de a informa consumatorii cu privire la dreptul de care beneficiază. În plus, prin propunerea de Directivă se introduce o nouă obligație și în sarcina statelor membre care vor trebui să se asigură că pe teritoriul lor există cel puțin o platformă online care să permită consumatorilor să găsească furnizori de servicii de reparație.

Corelarea cu garanția legală de conformitate a vânzătorilor

Propunerea vizează orice defect care poate apărea la aceste bunuri, indiferent dacă se află sau nu încă sub garanție legală. Astfel, obligația de reparație care revine producătorilor se va aplica în afara garanției legale de conformitate a vânzătorului, cum ar fi atunci când neconformitatea devine evidentă numai după perioada în care răspunderea vânzătorului poate fi antrenată (ca regulă, 2 ani de la livrare). În atare situații, consumatorul se va putea îndrepta spre a solicita reparație direct de la producător.

În plus, pentru promovarea consumului rațional, prin propunere de Directivă sunt aduse modificări și garanției legale de conformitate a vânzătorului. Astfel, în baza noii reglementări, vânzătorul va avea obligația de a repara bunurile pentru a le aduce în conformitate atunci când costurile de înlocuire sunt egale sau mai mari decât costurile de reparare.  

No Comments

Post a Comment