GNP Guia Naghi & Partners The Legal 500 – The Clients Guide to Law Firms
23631
post-template-default,single,single-post,postid-23631,single-format-standard,theme-stockholm,qode-social-login-1.1.3,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-1.1,woocommerce-no-js,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,side_area_over_content,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Roxana Petre – „Fără tutun lângă copii” – Propunere legislativă având ca scop protejarea copiilor de consecințele nocive ale fumatului pasiv

Potrivit formei actuale a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun (în continuare „Legea nr. 349/2002”), fumatul este interzis în toate spațiile publice închise, în spațiile închise de la locul de muncă, în mijloacele de transport în comun și în locurile de joacă pentru copii. Totodată, actul normativ menționat interzice expres fumatul în unitățile sanitare, de învățământ, precum și în cele destinate protecției și asistenței copilului, de stat și private.

Recent, un număr de 13 deputați și senatori au inițiat o propunere legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 349/2002. Propunerea vizează interzicerea fumatului și în gări și autogări, în stațiile de așteptare ale mijloacelor de transport în comun și în apropierea acestora pe o distanță de minimum 15 metri, în parcuri, cu excepția spațiilor special amenajate pentru fumat care nu pot depăși 5% din suprafața totală a parcului, pe terenurile sportive și în apropierea acestora, în apropierea locurilor de joacă pentru copii, în apropierea unităților sanitare și de învățământ pe o distanță de minimum 25 de metri, precum și în interiorul autovehiculelor în prezența minorilor.

Conform Expunerii de motive, motivul principal al propunerii legislative este de a proteja mai bine sănătatea populației, în special a grupurilor vulnerabile, precum copiii, de consecințele nocive ale fumatului pasiv. Consideră inițiatorii propunerii că, deși legislația actuală interzice fumatul în anumite spații publice, există locuri în care copiii și adulții nefumători pot fi expuși la fumul de tutun, cum ar fi în apropierea școlilor, în parcuri și în autoturismele private.

Se menționează în cuprinsul Expunerii de motive faptul că interdicții similare privind fumatul au fost adoptate în mai multe țări europene, precum Marea Britanie, Irlanda, Franța Grecia, Finlanda, Suedia, Spania, Italia, Olanda și Elveția și că acestea au avut drept consecință reducerea expunerii la fumatul pasiv și îmbunătățirea sănătății publice.

Astfel, în contextul în care în mai multe state din Europa au fost luate deja măsuri semnificative pentru a proteja copiii și tinerii de efectele dăunătoare ale fumatului pasiv, inițiatorii propunerii consideră absolut necesar ca România să se alinieze cu celelalte țări în ceea ce privește nivelul de protecție oferit aceleiași categorii de populație.

Totodată, propunerea legislativă vizează caracterul contravențional al faptei de a arunca chiștoace de țigări și alte deșeuri rezultate din consumul de tutun în locurile publice și instituirea sancțiunii aferente constând în amendă de la 100 lei la 500 lei. Potrivit Expunerii de motive, această reglementare va ajuta nu doar la protejarea mediului, prin reducerea acestui tip de poluare, dar și la conștientizarea impactului pe care îl are fumatul asupra comunității.

Având în vedere faptul că la efectele fumatului pasiv, copiii sunt mult mai sensibili decât adulții și că, astfel, expunerea la fumul de țigară creează mediul favorabil apariției unor afecțiuni, dintre care unele pot fi chiar grave, considerăm că propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 349/2002 este binevenită.

În prezent, propunerea legislativă este înregistrată la Camera Deputaților, în calitate de Cameră decizională și trimisă pentru raport și aviz la comisiile permanente ale acesteia. În prealabil, propunerea legislativă a fost respinsă de Senat, în calitate de primă Cameră sesizată. În cazul în care va fi adoptată de Camera Deputaților și ulterior promulgată de Camera Deputaților, legea de modificare și completare va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României.

No Comments

Post a Comment