GNP Guia Naghi & Partners The Legal 500 – The Clients Guide to Law Firms
23551
post-template-default,single,single-post,postid-23551,single-format-standard,theme-stockholm,qode-social-login-1.1.3,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-1.1,woocommerce-no-js,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,side_area_over_content,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Roxana Barica – Noutăți aduse de Digital Services Act

Începând cu data de 25 august 2023, platformele online care au peste 45 de milioane de utilizatori în Uniunea Europeană[1], trebuie să respecte o serie de noi reguli privind conținutul, confidențialitatea datelor utilizatorilor și transparența, în lumina noului regulament privind serviciile digitale, adoptat de Uniunea Europeană – Digital Services Act (denumit în continuare “DSA”).

Având în vedere preocuparea constantă a Uniunii Europene în domeniul tehnologiei (amintim atât de Digital Markets Act, denumit în continuare “DMA”, cât și de AI Act, document încă în curs de adoptare), acest document legislativ nu reprezintă neapărat o noutate, scopul final fiind de a armoniza cât mai mult cadrul legislativ european în domeniul digital.

DSA va intra în vigoare pentru toate celelalte platforme online (cele care nu se încadrează în categoria celor 19 platforme digitale gigant, precum Meta, TikTok, Google etc., și care sunt supuse obligației de a implementa deja prevederile acestui document), începând cu data de 17 februarie 2024.

CONTEXT

În data de 15 decembrie 2020, Comisia Europeană a transmis propunerea sa legislativă privind DSA, împreună cu DMA, drept un pachet legislativ armonios, care înglobează reguli pentru a asigura un cadru de lucru digital mult mai sigur și transparent pentru cetățeni.

Pe data de 16 noiembrie 2022 DSA a intrat în vigoare, menționând ca, până la data de 17 februarie 2023, platformele online ar avea obligativitatea de a publica numărul de utilizatori activi, urmând ca acele platforme cu mai mult de 45 de milioane de utilizatori (număr ce reprezintă 10% din populația Europei), să fie calificate de Comisia Europeană drept platforme online foarte mari (very large online platforms, denumite și VLOP), respectiv motoare de căutare foarte mari (very large online search engines, denumite și VLOSE). Pentru acest platforme online de mari dimensiuni, DSA prevede un termen de maxim 4 luni de la data de 25 aprilie 2023 pentru a implementa noile obligații cuprinse de DSA, printre care organizarea și furnizarea Comisiei a primului raport anual de evaluare a riscurilor. Statele membre ale Uniunii Europena vor trebui să nominalizeze Coordonatori de Servicii Digitale până la data de 17 februarie 2024, dată la care și celalalte platforme online, de dimensiuni mai mici, vor fi obligate să respecte prevederile DSA.

DSA se aplică tuturor serviciilor digitale care conectează consumatorii de bunuri, servicii sau de conținut, find direct aplicabil tuturor țărilor din Uniunea Europeană.

CE ADUCE NOU DSA?

În linii mari, DSA introduce obligații noi și va impacta platformele online în raport cu dimensiunea și scopul acestora. Mai exact, în ceea ce privește furnizorii de servicii online de mici dimensiuni, DSA reglementează obligații standard. Cu toate acestea, pe măsură ce platformele prezintă dimensiuni mai mari în numărul de utilizatori și în influență, cerințele DSA devin din ce în ce mai drastice. VLOP-urile, precum și VLOSE-urile, care au un număr mare de utilizatori, ar trebui să respecte cele mai riguroase reguli impuse de DSA. Printre principalele obligații aduse de DSA amintim:

  • Transparență privind activitatea de moderare a conținutului: Pentru a asigura un nivel adecvat de transparență și răspundere, furnizorii de servicii intermediare ar trebui să pună la dispoziția publicului un raport anual, într-un format care poate fi citit automat, în conformitate cu cerințele armonizate prevăzute în DSA, cu privire la activitatea de moderare a conținutului pe care o desfășoară, inclusiv cu privire la măsurile luate ca urmare a aplicării și a asigurării respectării condițiilor lor generale de utilizare.
  • Cerințe suplimentare în materie de transparență a publicității online: Conform DSA, platformele online trebuie să adopte o serie de măsuri pentru a întări transparență publicității online. Aceste măsuri includ o etichetare clară a comunicărilor cu caracter publicitar, evidențierea persoanei care a plasat comunicarea cu caracter publicitar și care a plătit pentru apariția sa (de exemplu: “ad/sponsored“, “paid partnership” sau “promotional content“). De asemenea, va fi necesar să împărtășească detalii cheie, precum audiența principală pe care o au în vedere și cât de mulți utilizatori au văzut comunicarea cu caracter publicitar respectivă. VLOP-urile și VLOSE-urile, în special, au obligația de a ține un registru care să conțină anumită informații despre conținutul comunicării cu caracter publicitar pe întreaga durată a perioadei în care prezintă comunicarea cu caracter publicitar și pentru o durată de un an după ce comunicarea cu caracter publicitar a fost prezentată ultima dată pe interfețele lor online. Nu în ultimul rând, DSA interzice comunicările cu caracter publicitar “țintite” pe baza datelor cu caracter personal despre copii sau a “datelor cu caracter special”, care se referă la date sensibile precum etnia, orientarea politică, sexuală sau date privind sănătatea. În acest sens, atât TikTok, cât și Meta care deja au luat măsuri în a implementa DSA, au precizat că nu vor mai utiliza datele de trafic pentru transmiterea de comunicări cu caracter comercial personalizate pentru utilizatori cu vârste între 13 – 17 ani.
  • Accesul la data în scopuri de cercetare: Atât VLOP-urile, cât și VLOSE-urile trebuie să acorde acces la date cercetătorilor agreați, în unicul scop de a desfășura activități de cercetare care contribuie la detectarea, identificarea și înțelegerea riscurilor sistemice din cadrul Uniunii, precum și la evaluarea caracterului adecvat, a eficacității și a impactului măsurilor de atenuare a riscurilor.

În concluzie, acest nou regulament creează noi obligații pentru platformele online în vederea reducerii atacurilor și riscurilor ce pot aparea în spațiul online, introduce o protecție mai puternică a drepturilor utilizatorilor online și plasează platformele digitale sub un nou cadru, unic din perspectiva transparenței și responsabilităților. Sancțiunile privind încălcarea DSA presupun amenzi de până la 6% din cifra de afaceri internațională, iar încălcarea repetată a DSA poate conduce chiar la interdicția de a opera în Uniunea Europeană pentru platforma respectivă. Având în vedere că până la data de 17 februarie 2024 mai sunt doar câteva luni, considerăm că toate platformele online ar trebuie să aibă în vedere noutățile aduse de DSA, cât și noile obligații pe care le-ar avea în baza acesteia.


[1] Cele 19 platforme digitale care sunt obligate să se supună noile prevederi ale DSA începând cu data de 25 august 2023 sunt cele menționate pe website-ul Comisiei Europene: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_23_2413

No Comments

Post a Comment